تصویر ثابت

تصویر ثابت

کلیپ مستند فیلم

پیشنهاد ویژه

چه کسی اولین بار «آب و برق مجانی» را مطرح کرد؟ + کلیپ و عکس

  • ۷۷۹

پس از گذشت بیش از 3 دهه از پیروزی انقلاب هنوز عده ای مصرند تا به افکار عمومی بقبولانند که امام خمینی(ره) اولین شخصی بودند که وعده «آب و برق مجانی» را مطرح کردند؛ اما به راستی چه کسی اولین بار از رایگان کردن آب و برق سخن به میان آورد؟

به گزارش فارس، به منظور جلوگیری از گسترش شایعات مجازی در شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین و جدیدترین شایعه منتشر شده در فضای مجازی که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود را در بسته خبری «از شایعه تا واقعیت» بررسی می‌کند.


«شایعه»

سال ها است که بسیاری از ضدانقلاب به فراخور مناسبت های مختلف جمهوری اسلامی همچون دهه فجر، برای تنزل اهداف والای انقلاب به موضوعات مادی و اقتصادی و ناکارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی، این شایعه را مطرح می کنند که امام خمینی(ره) در بدو ورودشان به ایران در 12 بهمن سال 1357 در بهشت زهرا به مردم وعده «آب و برق مجانی»دادند.

 
 

««واقعیت»»

بررسی جراید و روزنامه های آن دوره و مراجعه به آرشیو روزنامه کیهان این نکته را آشکار می سازدکه برای اولین بار سخنگوی دولت موقت یعنی عباس امیر انتظام در تاریخ 8 اسفندماه از تصویب لایحه ای به منظور رایگان کردن آب و برق برای اقشار کم درآمد خبر داده بود.
 

همچنین متن چاپ شده سخنرانی های امام خمینی(ره) در 12 بهمن ماه سال 57 (که 14 بهمن منتشر شد)نشان می دهد، رهبر کبیر انقلاب اصلا در بهشت زهرا(س) درباره آب و برق مجانی صحبتی نکردند.
 

متن سخنرانی امام در بهشت زهرا(س) که نشان می دهد امام سخنی درباره آب و برق مجانی نگفتند

در واقع فایل صوتی امام درباره آب و برق مجانی که در بسیاری از رسانه ها منتشر شده، فایل صوتی سانسور و منقطع شده ای است؛ چرا که اصل سخنان امام راحل در فیضیه، پاسخی است به اظهارات سخنگوی دولت موقت. یعنی ایشان در این فرمایشات به مردم یادآور می شوند که به وعده دولت موقت مبنی بر مجانی شدن آب و برق رایگان دل خوش نکنند چرا که آن چیزی که اصل است رسیدن به انسانیت و کمالات معنوی است.
 

 
متن سخنرانی منتشر شده امام در فیضیه(تاریخ چاپ سخنرانی روز 12 اسفند)


 

البته امام دو جای دیگر نیز در این مورد سخنرانی کردند که در هردو مورد به اختصاص رایگان این منابع تنها برای مستمندان اشاره کردند:

...من به دولت راجع به مجانى کردن آب و برق و بعضى چیزهاى دیگر فعلًا براى طبقات کم­ بضاعتى که در اثر تبعیضات خانمان برانداز رژیم شاهنشاهى دچار محرومیت شده ‏اند و با برپایى حکومت اسلامى به امید خدا این محرومیت­ها برطرف خواهد شد؛ سفارش اکید نمودم که عمل خواهد شد. (نهم اسفند 1357 برابر اول ربیع الثانى 1399، تهران، منزل آقاى محمود بروجردى.)
هر چه زودتر باید مشکل مسکن براى بى‏ خانمان­ها و فقراى ایران حل گردد و براى هر خانواده، مسکن مورد نیازشان تأمین شود، آب و برق براى فقرا و بى‏ بضاعت­ها باید مجانى گردد... (یازدهم اسفند 1357 برابر سوم ربیع الثانى 1399، قم المقدسه، کتابخانه مدرسه فیضیه.)

گفتنی است تاحدی این وعده ها در اوایل انقلاب و پیش از آغاز جنگ تحمیلی محقق شد به طوری که میزان مشخصی از مصرف تا مدت ها بعد از انقلاب رایگان بود. ضمن اینکه برای تحقق وعده های اقتصادی امام (ره) حساب صد امام- کمیتۀ امداد امام خمینی- بنیاد مسکن- بنیاد مستضعفان- جهاد سازندگی و... راه اندازی گردید و با بضاعت خود به سرعت به سامان دادن وضعیت معیشتی، بهداشت و بی سرپناهی فقرا در سراسر کشور پرداخته شد.

اکنون با روشن شدن این موضوع که عباس امیرانتظام و دولت موقت اولین بار موضوع «آب و برق مجانی» را مطرح کردند، این سوال به ذهن می رسد که چرا هیچ گاه دولت موقت و سخنگوی آن مورد  و هجمه مغرضان قرار نمی گیرند؟

 

------------------------------------------

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

غرب بدون روتوش

انتخابات

موضوع سوم

موضوع چهارم