تصویر ثابت

تصویر ثابت

کلیپ مستند فیلم

پیشنهاد ویژه

آیا کاهش قیمت اجناس یا ثبات، نشاندهنده بهبود اقتصاد است/افزایش قیمت ها چی؟

  • ۶۰۱
آیا کاهش قیمت اجناس یا ثبات، نشاندهنده بهبود اقتصاد است/افزایش قیمت ها چی؟

آیا کاهش قیمت اجناس یا ثبات، لزوما نشاندهنده بهبود اقتصاد است؟/افزایش قیمت ها چی؟

سوال عجیب اما جدی است که سالها به دنبالش بودم و بررسی هایی انجام دادم. پس بدون شرح اضافی و با دلایل به سراغ پاسخ و روشن شدن آن می رویم.

اینکه قیمتها برای مدتی یا مدتها ثبات داشته باشد لزوما نشان دهنده ثبات اقتصاد و بهبود آن نیست. باید حتما به شاخص های اقتصادی نیز توجه داشت و نتایج آنها را نیز رصد کرد.

برای روشن شدن مطلب، بررسی روند اقتصادی سالهای 92 تا 96 را نگاه می اندازیم.

+ میانگین نرخ تورم بین سالهای 92 تا 96 >> 16 درصد بوده است

+ به عنوان مثال قیمت سکه از حدود 1میلیون به 1300 در پایان دولت اول حسن روحانی رسیده بود که ثبات قیمت خوبی را ثبت کرده بود. قیمت دلار نیز همچنین

+ نرخ بسیاری از کالاها به نسبت رشد زیادی نداشته و ثبات قیمت وجود داشت

+ و بسیاری از مواردی که عموم مردم به عینه می دیدند دارای ثبات نسبی بوده است.

 

اما داستان وقتی به نقطه بحرانی می رسد که پایان سال 1396 فرا می رسد و قیمتها به ناگاه افزایش می یابد و این روند در سالهای بعد نیز تکرار می شود.

>>> اما چرا؟؟؟

دلیل آن همان رازی است که ما در سال 1394 آن را علنی کردیم و برای آن نیز جزوه اقتصادی تهیه کردیم

از ابتدای سال 1392 تا 1394 روند رشد نقدینگی بسیار سرعت بیشتری گرفته بود و برعکس قبلا به دلیل منتظر بودن اقتصاد و بازار به نتیجه برجام و پیش بینی اشتباهی که فکر می کردند با امضا یک کاغذ تمامی تحریم ها برداشته و سرمایه گذاری ها زیاد می شود در نتیجه از قبل جلو جلو پول چاپ شد و نقدینگی بالا رفت.

تصور عموم مردم این بود که دولت دارد در بخش اقتصاد خوب کار می کند که خروجی آن ثبات نسبی و افزایش کم قیمت ها بوده است اما دریغ از اینکه باید شاخصی مانند نرخ رشد نقدینگی را نیز رصد می کردند.

در سال 1394 ما با تولید جزوه ای و نشان دادن رشد نقدینگی، پیش بینی عموم کارشناسان اقتصادی را از افزایش شدید نقدینگی و به مرور، نشست این نقدینگی بر روی کالاها و افزایش فجیع قیمتها را بررسی و پیش بینی کرده بودیم.

>> متاسفانه هرچند که این جزوه اقتصادی در اصل یک نقد منصفانه و تحلیلی بود اما برخی از دوستان فکر می کردند که ما می خواهیم دولت آن زمان را تخریب کنیم که حرفی گزافه و بس اشتباه بود و سالها بعد فهمیدند که اشتباه می گفتند.

 

>>> مطلب جزوه اقتصادی>>> دانلود کامل جزوه بصورت پی دی اف در لینک زیر دانلود نمایید

مجموعه پوستر فاجعه اقتصاد جهانی

 

 

پیش بینی قیمتها و تورم در سال 1394

 

نظر کارشناسان اقتصادی درباره رشد افسار گسیخته نقدینگی در سال 1394

روی عکس کلیک نمایید تا در سایز بزرگ مشاهده نمایید

 

پیش بینی افزایش قیمتها و تورم بالا در تصاویر زیر

روی عکسها کلیک نمایید

 

بررسی برخی شاخص های اقتصادی در دولت سیزدهم

در این زمان نیز اگر می خواهید ببینید که اقتصاد چگونه پیش می رود و آیا افزایش قیمت برخی کالاها یعنی اقتصاد روند منفی دارد یا نه >>> باید نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی را رصد کنین

طبق آمار بانک مرکزی ایران تا الانی که در سایت خودش قرار داده (آمارهای بانک مرکزی در سایتش معمولا مربوط به قبلتر است) نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی از ابتدای تحویل دولت جدید روند کاهشی داشته که این نشاندهنده حرکت مثبتی دارد اما باید ادامه دار شود تا نقدینگی به حد معقول و مطلوبی برسد و از طرفی دیگر رشد تولید و صادرات نیز بهبود یابد.

کاهش مستمر تورم از مهرماه تا اسفندماه 1400 در دولت سیزدهم (از عدد 45 به 40 درصد در پایان اسفند)

از شهریورماه 1400 به بعد نرخ تورم 12ماهه در مسیری نزولی قرار داشته و با 13.1 واحد درصد کاهش به 46.2 درصد در اسفندماه 1400 رسیده است، بر این اساس، آماری که رئیس‌جمهور درباره کاهش 13درصدی نرخ تورم بیان کردند کاملاً صحیح و مستند به آمار بانک مرکزی بوده است، در این بین کاهش چشمگیر نرخ تورم نقطه به نقطه در دولت سیزدهم نیز خبری نبود که به‌سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز که در شهریور ماه 1400 در سطح 54.9 درصد قرار داشت، با 25.4 واحد درصد کاهش به 29.5 درصد در اسفند 1400 رسیده است. باید توجه داشت که نقش رشد پایه پولی در افزایش نرخ تورم طی سال‌های گذشته یک موضوع غیر قابل انکار قلمداد می‌شود، خوشبختانه روند رشد پایه پولی که در تیرماه 1400 به 42.6 درصد رسیده بود با 11.2 واحد درصد کاهش به 31.4 درصد در اسفندماه 1400 رسیده است که حاکی از جهتگیری صحیح بانک مرکزی و دولت سیزدهم در این زمینه می‌باشد.

لینک منبع بانک مرکزی ایران>>   نمودار شماره ۶- نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی 

 

نکات پایانی:

لزوما هر ثبات قیمتی نشاندهنده روند مثبت اقتصادی نیست و هر افزایش قیمتی، نشاندهنده روند منفی اقتصاد نیست.

هنگامی که نقدینگی به مدت چند سال و با روند افزایشی افسارگسیخته رشد می کند در نتیجه باید این نقدینگی روی کالا ها بنشیند و باعث افزایش قیمت می شود. رشد نقدینگی بین سالهای 1392 تا اواسط 1396 با روند افسارگسیخته و چندبرابری ادامه داشت و این نقدینگی به مرور در سالهای بعد باعث افزایش تورم 40 درصد و بالای آن شد.

باید توجه داشت دولت قبل تا پایان دولت به افزایش رشد نقدینگی احتمام ویژه داشت و تخلیه این نقدینگی بالا نیاز به مدتی دارد تا کامل روی کالا بنشیند و یا در سازوکار اقتصادی، تولید و صادرات و... هضم شود.

>> لزوما ما عقد اخوتی با هیچ دولتی نبستیم و همیشه بررسی خاص خودمان را انجام میدهیم و تاجایی که بشود از هر دولت روی کار در زمان خودش حمایت انجام میدهیم( حتی جزوه اقتصادی ما در سال 1394 یک هشدار بود و اصلا از نام حسن روحانی لزوما اسم نبردیم و تختعه و تخریب نکردیم و هرچه گفتیم با سند و مدرک بوده و بعدش دقیقا اثبات شد پیش بینی ها)

>> نکته ای که همیشه بیان کردم>> ما بدنبال تغییر ساختار پایه ای اقتصاد هستیم و برای نیل به آن سمت حرکت می کنیم و در این میان از دولتها صرفا به جهت رسیدن به اهدافمون حمایت و پشتیبانی میکنیم و منتظریم ببینیم چقدر در جهت تغییرات پایه ای اقتصادی حرکت می کنند. همانطور که جوزف استیکلیتز برنده جایزه نوبل بیان کرده >> علم اقتصاد فروپاشیده است نه لزوما اقتصاد جهان

ما به دنبال فرهنگ سازی و پایه ریزی اقتصادی هستیم که بر طبق علم اقتصاد لیبرالی نباشد و برای این داستان ها، کلی برنامه و تئوری ها داریم که باید استفاده شود و می توانیم تغییرات را انجام دهیم.

علی باقری

برتربین.کام

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

غرب بدون روتوش

انتخابات

موضوع سوم

موضوع چهارم