-
پنجشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۱۸ ق.ظ
-
۴۲۷
+ دانلودشاید این موضوع در ذهن شما خطور کرده
باشد که مگر میشود بانک دیرکرد نگیرد؟ اگر نگیرد برای وصول مطالباتش (که
هم اکنون از دو ابزار دیرکرد و شرخر استفاده میکند) چه کند؟ جواب سوال
بدیهی است، تقریبا هیچ! چون در جامعه “خدا نپرست” به جز زور حربه دیگری
برای گرفتن آنچه میخواهید ندارید. لذا یکی از دلایلی که بعضی از اقتصاد
دانان می گویند ذات بانک ربا است همین است. وقتی گفتیم در جامعه اسلامی
بانک وجود ندارد یعنی این سازوکار نیست، مثل خمس و زکات مردم با رغبت
پرداخت می کنند و حکومت با ناتوانان در پرداخت به ملاطفت رفتار می کند. این
یک فرق اساسی بانک ذات ربوی با سیستم مالی در جامعه اسلامی است.
یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه نباید از کسانی که از زمان پرداخت دین ایشان گذشته است دیرکرد دریافت شود، گفت:
دریافت دیرکرد «ربا» است
و برای ادای این دین بانکها باید از
دستگاه حکومتی مدد بگیرند. به گزارش خبرگزاری فارس ، آیتالله حسین
نوریهمدانی امروز در دیدار جمعی از مسئولان صندوق قرضالحسنه کریمه
اهلبیت، دین اسلام را یک دین کامل معرفی کرد که در همه موضوعات اجتماعی،
سیاسی، فرهنگی و اقتصادی صاحب نظر است. وی با اشاره به ورود دین و مسائل
دینی در اسلام به مسائل اقتصادی ادامه داد: دین اسلام اقتصادی را سالم
میداند که ایستا و ثابت نباشد و همواره مانند خون که در بدن انسان گردش
میکند تا همه اعضای بدن را به نحو مطلوب تغذیه دهد؛ اقتصاد باید نیز در
گردش باشد تا همه در جامعه بتوانند از آن بهرهمند شوند. این مرجع تقلید
تصریح کرد: همانگونه که عدم حرکت ثانیهای خون در بدن مرگ انسان را به
دنبال دارد ایستا و ثابت بودن سرمایههای اقتصادی نیز جامعه را با رکود و
مرگ مواجه میکند. آیتالله نوریهمدانی با اشاره به تفسیر آیه ۲۴ سوره
توبه گفت: کسانی که نسبت به اندوختن مال و جمعآوری ثروت در دنیا اهتمام
داشته باشند به عذابهای دردناکی در آخرت دچار میشوند. وی شناخت آخرت از
روی تفاسیر آیات قرآن و درک آن را از مهمترین روشهای شناخت دانست و ادامه
داد: با پیشرفت جامعه و به روز شدن امکانات و تکنولوژیها میتوان به درک
مفاهیمی که در قرآن به آن اشاره شده است، رسید. آیتالله نوریهمدانی تصریح
کرد: سخنرانی از طریق ویدیو کنفرانس، مشاهده اتفاقات کهکشانی از طریق
ماهواره و … از جمله امکاناتی است که بشر امروز با پیشرفتهتر شدن جوامع با
آن روبهرو است پس نمیتوان دیدن اعمال را به صورت تصویری در آخرت تکذیب
کرد که این مسئله خود نشان از همان مسئلهای است که خداوند در قرآن از یاد
کرده است. وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با
عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی رهبر انقلاب عنوان کرد: مهمترین دغدغه
رهبری سامان بخشیدن به مسائل اقتصادی در کشور است که باید به صورت جدی به
آن توجه کرد. این مدرس حوزه تاکید کرد: احتیاجات مردم باید به سه دسته
فقهی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم شود تا بتوانیم با تجمیع آن به اقتصاد
مقاومتی که مورد نظر رهبر معظم انقلاب است جامه عمل بپوشانیم. آیتالله
نوریهمدانی بانکها را قدرت مهم اقتصادی در همه جوامع دانست و گفت: اگر با
فکر و فرهنگ صحیح در بانکداری گام برداشته شود کشور در زمینه اقتصادی
پیشرفت خواهد کرد. وی به راه انداختن چرخه تولید را بسیار مهم ارزیابی کرد و
ادامه داد: در صورتی که تولید کشور افزایش یابد و بتوانیم مواد مورد
احتیاج زندگی را خودمان در کشور تولید کنیم توانستهایم در زمینه اقتصاد
موفق باشیم. این مرجع تقلید تاکید کرد: بانکها نباید محل ثروتاندوزی
ثروتمندان شود بلکه باید وسیلهای برای اشتغالزایی بیکاران و محرومیتزدایی
از جامعه باشد تا بتوانیم اسلام ناب محمدی را در بانکداری اجرا کنیم.
آیتالله نوریهمدانی قصد و نیت را مهمترین مسئله در تجارت دانست و ادامه
داد: خدا به نیت انسانها توجه میکند و اگر کسی برای خدمت به مردم گام
بردارد به او موفقیت روز افزون عطا میکند. وی عنوان کرد: در صورتی که
اقتصاد خود را قوی کنیم مملکتی آبادتر و قویتر خواهیم داشت و دشمن کمتر به
خود اجازه میدهد درباره مسائل کشور افکار پلید داشته باشد. استاد حوزه
علمیه اقتصاد غرب را اقتصادی سوسیالیستی دانست و گفت: در بانکهای اروپایی
سود کلان محاسبه میشود به همین دلیل فقرا در این جامعه فقیرتر و ثروتمندان
ثروتمندتر میشوند. آیتالله نوریهمدانی عنوان کرد: بیشتر اعتراضات که در
کشورهای دنیا امروز شاهد آن هستیم به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از
بانکداری غلط است. وی گفت: از نظر فقهی ربا به هر شکل حرام است و به همین
دلیل خداوند در هفت قسمت از قرآن کریم به ربا و مسائل پیرامونی آن توجه
کرده است. این مرجع تقلید با بیان اینکه نباید در بانکها هزینه دیرکرد
دریافت شود، تصریح کرد: در صورتی که زمان دین اشخاص به پایان رسید نباید از
ایشان دیرکرد دریافت شود بلکه باید از طریق دستگاه حکومتی ایشان را به
ادای دین وادار کرد. وی اظهار کرد: زمانی که اقتصاد به خوبی نتواند در یک
جامعه فعال باشد شرایط را برای سودجویی و افزایش شدن قیمتها فراهم میکند
به همین دلیل قیمت اجناس بدون نظارت به صورت صعودی بالا میرود. آیتالله
نوریهمدانی با اشاره به تلاشهای دولت برای برطرف کردن گرانی در جامعه
خاطرنشان کرد: بانکها باید با همکاری یکدیگر و فراهم کردن امکانات لازم
دولت را برای شکستن گرانی همراهی کنند.۱
شاید این موضوع در ذهن شما خطور کرده
باشد که مگر میشود بانک دیرکرد نگیرد؟ اگر نگیرد برای وصول مطالباتش (که
هم اکنون از دو ابزار دیرکرد و شرخر استفاده میکند) چه کند؟ جواب سوال
بدیهی است، تقریبا هیچ! چون در جامعه “خدا نپرست” به جز زور حربه دیگری
برای گرفتن آنچه میخواهید ندارید. لذا یکی از دلایلی که بعضی از اقتصاد
دانان می گویند ذات بانک ربا است همین است. وقتی گفتیم در جامعه اسلامی
بانک وجود ندارد یعنی این سازوکار نیست، مثل خمس و زکات مردم با رغبت
پرداخت می کنند و حکومت با ناتوانان در پرداخت به ملاطفت رفتار می کند. این
یک فرق اساسی بانک ذات ربوی با سیستم مالی در جامعه اسلامی است.--------------------------------------------------------------------