تصویر ثابت

تصویر ثابت

کلیپ مستند فیلم

پیشنهاد ویژه

چرا مکه فرودگاه ندارد؟

  • ۱۰۵۵
چرا مکه فرودگاه ندارد؟

 

 

 

برخی از مردم می پرسند که چرا شهر مکه مکرمه، فرودگاه ندارد؟ باید در پاسخ گفت که ایده ساخت فرودگاه در این شهر مقدس بنا به دلایل واضح و روشن، مردود است، چرا که فرودگاه ها باید در فاصله های طولانی از شهرها ساخته شوند و مکه هم از نظر جغرافیایی، برای ساخت فرودگاه مناسب نیست، چون کوهستانی است و نکته دیگر اینکه جده از نظر مسافت بسیار به مکه نزدیک است که به این ترتیب، امکان ساخت فرودگاه در این شهر مقدس امکان ندارد.
 

احداث فرودگاه در شهر مقدس مکه مکرمه به سه دلیل رد می شود که شامل:
- مکان ا حداث فرودگاه که باید در مسافت طولانی از شهرها احداث شود.
- همچنین موقعیت جغرافیایی مکه، کوهستانی بودن، احداث فرودگاه در شهر را دشوار می کند.
- سومین دلیل امکان نداشتن ساخت فرودگاه در مکه مکرمه نزدیکی آن به شهر جده است.
 

خانه خدا

چرا پرواز بر فراز کعبه ممنوع است و هیچ فرودگاهی در مکه وجود ندارد؟

کعبه، خانه خدا، براستی چرا هیچ پرنده و هواپیمایی روی کعبه پرواز نمی کند؟ چرا هیچ فرودگاهی در مکه وجود ندارد؟ آیا تا کنون برای این سوال پاسخی ارائه شده است؟

کعبه مرکز کره زمین است، که در وسط یک قطعه زمین عاری از هر گونه خمیدگی یا انحراف و یا انحنا واقع شده است، و به این دلیل که مرکز جاذبه زمین است، به طور طبیعی بارهای مغناطیسی را برای این محل جذب می کند و اولین نقطه ای است که تابش طلوع آفتاب با آن برخورد می کند.

 

به این دلایل و این واقعیت که کعبه مرکز گرانش زمین، و مرکز جاذبه و محل تلاقی تابش های کیهانی گرانش در سطح زمین است، منطقه خلاء در لایه های هوای بالاتر از کعبه، پرواز بر فراز  آنرا  توسط هر پرنده و یا حتی هواپیما غیر ممکن می سازد؛ چرا که مرکز جاذبه مغناطیسی است.

این همان چیزی است که در حال حاضر توسط علمی، که تأکید دارد که پرواز هواپیماها و پرندگان بر فراز کعبه، به دلیل جاذبه مغناطیسی غیر ممکن است، ثابت شده است. و البته به همین دلیل است که، کشور عربستان سعودی هیچ فرودگاهی در شهر مکه نساخته است.

و به همین  دلیل است که با وجود تعداد زیاد پرندگان در کعبه، آنها در اطراف کعبه پرواز می کنند، نه بالای آن. شایان ذکر است که کعبه نور زمین است که در آن نور از کعبه خارج شده و از فضای بیرونی گذشته و بسوی  آسمان پیش می رود، و گفته می شود که این نور به خانه آباد خدا می رسد، یعنی خانه آباد خدا در آسمان عمود و مقابل با خانه خدا در زمین است.
 

خانه خدا

رازهایی درباره خانه کعبه که از آن بی خبرید!

کعبه مقدس‌ترین مکان در دین اسلام و میان مسلمانان و به عنوان قبله‌گاه و جهت عبادت و نماز پیروان دین اسلام است. نام کعبه اشاره به چهارگوش بودن بنای آن دارد.

در قرآن کریم درباره بنای خانه کعبه توسط یکی از انبیای خدا به نام حضرت "ابراهیم و پسرش اسماعیل (ع) " سخن گفته شده است. البته بعضی هم بر این باورند که خانه خدا قبل از ابراهیم (ع) ساخته شده بوده و نخستین سازنده آن حضرت آدم است.

خانه کعبه در مسجد الحرام ساخته شده است که همه مسلمانان جهان ۵ مرتبه در روز در هنگام نماز رو به جهت کعبه به عنوان قبله می‌ایستند. کعبه محلی مقدس برای عبادت که هر گوشه اش برای خود جایگاهی خاص محسوب می‌شود که حتی سفارش‌های فراوانی برای عبادت در این اماکن شده است.

یکی از این محل‌های خاص و مقدس برای عبادت که سفارش شده است و می‌گویند راز و نیاز و مناجات در آن فضیلت فراوانی دارد حجر اسماعیل است که بنا بر روایات چند تن از پیامبران در این محل مدفون هستند، این مکان مقدس دارای رمز و رموز بسیار زیادی است.
 

حجر اسماعیل

حجر اسماعیل

حجر اسماعیل، فضایی است میان کعبه و دیواری نیم‌دایره به نام حطیم (به عرض ۱٫۵ متر و بلندی ۹۰ سانتی‌متر) که از رکن عراقی تا رکن شامی را شامل می‌شود. حجر اسماعیل به عقیده اسلام، یادگار زمان ابراهیم و اسماعیل و مدت زمانی پس از بنای کعبه‌ است و قدمت و پیشینه آن به زمان بنای کعبه به دست ابراهیم می‌رسد.

 

نقل‌های تاریخی تاریخ‌نگاران مسلمان، حکایت از آن دارد که اسماعیل و مادرش هاجر در همین بخش زندگی می‌کردند. از آنجا که حجر اسماعیل داخل در مطاف است، می‌تواند نشانه‌ای بر بزرگی آن باشد. در اصل، حجر اسماعیل جزئی از کعبه‌ است.

هرگاه باران بر بام کعبه ببارد، از ناودان رحمت در این فضا می‌ریزد. گویا برای نخستین بار، منصور عباسی، حجر اسماعیل را با سنگ‌های سفید پوشانید. پس از آن در دوره مهدی عباسی و نیز هارون الرشید عباسی این سنگ‌ها تعویض و نو شد.
 

ناودان رحمت

ناودان رحمت 

ناودان رحمت یا ناودان طلا، ناودانی از طلاست که بر بام کعبه نصب شده و به سمت حجر اسماعیل است. هرگاه باران بر بام کعبه ببارد، آب از ناودان در این فضای حجر اسماعیل می‌ریزد. به اعتقاد مسلمانان، اینجا مدفن اسماعیل و مادرش هاجر و بسیاری از پیامبران است.

گویند آن را نخست حجاج بن یوسف ثقفی نهاد تا آب باران بر بام خانه جمع نشود. در روایت آمده‌است که دعا در زیر ناودان کعبه پذیرفته‌ است.

در روایتى از نبى مکرم اسلام (صلى الله علیه وآله) آمده است که فرمودند:کسى نیست که در زیر ناودان دعایى کند و خداوند دعاى او را به مرحله استجابت و قبولى نرساند.
 

خانه خدا

چند پیامبر الهی در اطراف کعبه مدفون هستند؟

یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که آیا از انبیاء الهی کسی در مسجد الحرام و اطراف کعبه مدفون هستند و چند پیامبر الهی دراین مکان به خاک سپرده شده اند؟ براساس اخبار و روایات دور تا دور کعبه معظمه پیامبران الهی مدفون هستند، اما تعداد آن به طور دقیق مشخص نیست و روایات مختلفی وجود دارد.

یکی از نقاطی که در اطراف خانه خدا از فضیلت بیشتری برخوردار است محدوده‌ای به نام حجر اسماعیل، فضایی بین رکن عراقی و رکن غربی میان کعبه است که زیر آن محل دفن حضرت هاجر بود و امروزه به حالت نیم دایره مشخص است و زائران در زمان طواف آن را نیز طواف می‌کنند و نمی‌توانند وارد این نیم دایره و محدوده شوند.

حجر اسماعیل به عقیده مسلمانان، یادگار زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) و هاجر و محل دفن آن بانوی بزرگوار است.

بعد از فوت حضرت هاجر و دفن ایشان در این مکان به خاطر این که مردم روی قبر او پا می‌گذاشتند حضرت اسماعیل به احترام قبر مادر دیواره‌ای را برروی قبر بنا کرد تا این که مردم از فاصله دورتری نسبت به خانه خدا، طواف کنند و روی قبر مادرش پا نگذارند.

نقل‌های تاریخی تاریخ‌نگاران مسلمان، حکایت از آن دارد که اسماعیل و مادرش هاجر در همین بخش زندگی می‌کردند. از امام صادق (ع) نقل شده است که "حجر، خانه اسماعیل و محل دفن هاجر و اسماعیل (ع) است.

 
خانه خدا

درباره تعداد انبیاء الهی که در اطراف خانه کعبه مدفون هستند، شاید نتوان به طور دقیق اظهار نظر کرد، چون چیزی به طور دقیق ذکر نشده است، اما به عنوان مثال براساس روایتی در بحارالانوار، از رکن یمانی تا رکن حجرالاسود در کنار خانه خدا ۷۰ پیامبر و نبی الهی مدفون هستند.

- براساس روایتی دیگر از این کتاب داخل حجر اسماعیل همان نقطه‌ای که به صورت نیم دایره در حال حاضر موجود است و زیر ناودان طلای بیت خدا محسوب می‌شود، ۷۰ پیامبر دیگر از جمله حضرت اسماعیل (ع)، دختران آن حضرت و حضرت هاجر (س) مدفون هستند.

- بر اساس روایتی از علمای اهل سنت از رکن حجرالاسود تا چاه زمزم ومقام ابراهیم و حجر اسماعیل ۹۹ پیامبر الهی دفن شده اند.

- در روایت دیگری اینگونه نقل شده که حضرت یعقوب (ع) پدر بزرگوار حضرت یوسف (ع) مقابل باب کعبه در منطقه حطیم مدفون شده است.

- همچنین به روایت اهل سنت اکثر انبیاء بنی اسرائیل در اطراف خانه خدا دفن شده اند، لذا معلوم می‌شود که نقطه به نقطه این مکان مقدس مملو از قبور و اجساد مطهر انبیاء الهی است.

شایان ذکر است که زیر ناودان در حجر اسماعیل، یکى از بهترین و با فضیلت‌ترین مکان‌ها شمار مى آید و روایات بسیارى در این باره به دست ما رسیده است، از آن جمله روایتى است از حضرت زین العابدین، على بن حسین بن على (علیه السلام) که فرمود: بهترین مکان استجابت دعا و نیایش، زیر ناودان کعبه است.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

غرب بدون روتوش

انتخابات

موضوع سوم

موضوع چهارم