تصویر ثابت

تصویر ثابت

کلیپ مستند فیلم

پیشنهاد ویژه

ایران بیشترین رشد علمی، "اسرائیل" کمترین

  • ۴۰۸

گزارش یک موسسه پژوهشی-آماری معتبر کانادایی نشان می‌دهد که عربستان، رژیم صهیونیستی و کشور جنگ‌زده عراق کمترین رشد را طی 30 سال گذشته در خاورمیانه داشته‌اند.

گزارش موسسه تخصصی تحلیل اطلاعات "ساینس متریکس" کانادا در رابطه با رشد تولیدات علمی ایران، به رغم انعکاس گسترده در رسانه‌های بین‌المللی و برخی رسانه های داخلی، در اغلب رسانه‌های داخلی انعکاس کافی نداشت.با نگاهی دوباره به گزارش مذکور، کوشیده ایم تا علاوه بر مطالب پیشین، اطلاعات مهم دیگری از این گزارش مهم را که بیان کننده رشد تولیدات علمی ایران در 30 سال گذشته، است، را ارایه کند.

"سال 2010 را باید سال ایران نامید"

موسسه ساینس متریکس در این گزارش با تاکید بر اینکه نرخ رشد تولیدات علمی ایران بیش از هر کشور دیگری در جهان است، نوشت: سال 2010 را باید "سال ایران" نامید، نه "سال ببر" چینی‌ها.

گزارش تحلیلی این موسسه، پس از بررسی نرخ رشد تولیدات علمی جهان، بطور خاص به منطقه خاورمیانه می‌پردازد که رشد تولیدات علمی آن چهار برابر بیشتر از دیگر مناطق جهان بوده است.

ساینس‌متریکس در تحلیل وضعیت علمی خاورمیانه می‌نویسد: نکته قابل توجه در این منطقه آن است که رشد علمی آن، مدیون دو کشور ترکیه و ایران است که بیشترین نرخ تولیدات علمی را داشته‌اند. به طوری که نرخ رشد ترکیه 5.5 برابر و ایران 11 برابر بیشتر از متوسط دیگر کشورهای جهان بوده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی ساینس‌متریکس که با بررسی آمارهای 30 سال اخیر هر کشور به دست آمده، در منطقه خاورمیانه تنها عربستان، کشور جنگ‌زده عراق و رژیم صهیونیستی، رشدی پایین‌تر از متوسط جهانی داشته‌اند.

گزارش ساینس‌متریکس‌ ادامه می‌دهد: عراق در سال 1980 و با حمایت کشورهای غربی، به ایران حمله کرد و آغازگر یکی از شدیدترین جنگ‌های جهان پس از جنگ جهانی دوم شد.

این گزارش با اشاره به آنکه عراق بلافاصله پس از اتمام جنگ با ایران، به کویت حمله‌ور شد، می‌افزاید: بررسی نمودارها نشان می‌دهد که سه کشور ایران، کویت و عراق، پاسخ‌های کاملاً متفاوتی را به درگیری‌های نظامی خود نشان داده‌اند. به طوریکه دو کشور عراق و کویت همچنان به میزان رشد تولیدات علمی پیش از جنگ خود دست نیافته‌اند اما تولیدات علمی ایران حتی در زمان جنگ با عراق نیز رو به افزایش بوده و این رشد در دوران پس از جنگ به صورت تصاعدی افزایش یافته است.

http://files.tabnak.com/pics/201003/201003141744111253.jpg
نمودار رشد علمی ایران در 30 سال گذشته در سایت ساینس متریکس

 

* تحریم ایران، عاملی برای رشد بیشتر این کشور شد

ساینس‌متریکس با بیان اینکه در حقیقت ایران بیشتر از هر کشور دیگری در جهان، رشد علمی داشته است، ادامه داد: این در حالی است که عراق با داشتن مزیت‌های تکنولوژیکی و برخوردار بودن از جنگ‌افزارهای شیمیایی و در حالی که بیش از 10 کشور از آن حمایت می‌کردند، به ایران حمله کرد. اما با این وجود نیز نتوانست مانع از رشد علمی ایران شود.

بنابر این گزارش، رشد تولیدات علمی ایران در حوزه علم شیمی (اعم از شیمی تجزیه‌ای، پلیمرها و...)، مهندسی و فناوری، علوم بهداشتی، ریاضیات و فیزیک افزایش چشمگیری داشته و با نرخ رشد متوسط 12.9، بیش از هر کشور دیگری در دنیا توانسته در این حوزه‌ها پیشرفت کند.

ساینس‌متریکس در بخش پایانی گزارش خود به مقوله تاثیر سیاست‌ بر تحولات علمی کشورها پرداخته و می‌نویسد: مسائل سیاسی و سیاست‌های علمی تاثیر عمیقی بر سیستم علمی کشورها داشته است. بطوریکه رشد نجومی ایران را می‌توان در نتیجه واکنش این کشور به تحریم آن در زمان جنگ با عراق از سوی کشورهای غربی دانست. در حقیقت در آن زمان بسیاری از کشورها از عراق حمایت کردند و موجب شدند تا ایران در راستای توسعه علمی خود کوشش زیادی کند.

به نقل از تابناک

 

 

تصویر زیر جدیدا اضافه شده است و مربوط به سال 2019 است

کسب رتبه دوم جهانی ایران در رشد تولیدات علمی در میان ۲۵ کشور/حفظ جایگاه  شانزدهم جهانی - ایسنا

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

غرب بدون روتوش

انتخابات

موضوع سوم

موضوع چهارم